Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

http://www.atilf.fr/dmf/definition/engin 
     ENGIN     
FEW IV ingenium
ENGIN, subst. masc.
[AND : engin ; DÉCT : engin ]

I. -

"Intelligence, facultés intellectuelles" : C'est a dire, mon ami, que l'omme qui hante les foles femmes pert six choses, dont la premiere est qu'il pert l'ame, la IJe l'angin, la IIJe ses bonnes meurs, la IIIJe sa force, la Ve sa clarté et la VJe sa voix. (LA SALE, J.S., 1456, 27).

 

-

De très gros engin. "D'intelligence médiocre" : ...moy qui suis et ay tousjours esté rude et de tresgros engin, en maintien, en faiz et en diz (LA SALE, J.S., 1456, 309).

 

-

Mal engin. "Intention mauvaise" : Lors le mareschal les fist jurer sur sains Euvangiles que sur la foy que ilz tenoient de Dieu (...) ilz ne portoient ne savoient chose sur eulx, ne entendoient a porter, ne porteroient, comme briez, parolles, charmes, herbes, conjuracions, ne autres diaboliques operacions de mal engin (LA SALE, J.S., 1456, 125).

II. -

"Don, qualité personnelle" : ...elle [Fortune] lui adjousta grant engin de corage ; elle le doubta de très grant force pour mieulx souffrir les labours (LA SALE, Sale D., 1451, 166).

III. -

"Ruse" : Et se l'interestz, sans orgueil ne aultre maltallent, pour son bon droit requiert battaille, ne doit doubter engin ne force, ayant espoir au vray et trespuissant juge qu'il sera pour luy. (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 223).

 

-

Faux engin. "Ruse déloyale" : ...dont pluiseurs malfaiteurs se sont avanciez, par la force de leurs corps et faulx engins, a faire homicides, traysons et tous aultres griefz (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 208).

IV. -

"Machine de guerre" : ...et ja fust il que les Rommains avoient abatu ung grant pan du mur de leurs engins, toutesfoys furent descomfis les consules quant ilz cuiderent entrer dedens. (LA SALE, Sale D., 1451, 71).
 

La Sale Pierre Demarolle


© ATILF - CNRS & Université de Lorraine 2015
La présente ressource est produite et diffusée par l’ATILF à des fins de consultation pour l’enseignement et la recherche, à l’exclusion de toute exploitation commerciale. La citation d’un extrait de la ressource au sein d’une publication scientifique est autorisée sous condition de porter la mention suivante :
DMF : Dictionnaire du Moyen Français (DMF 2015), http://www.atilf.fr/dmf, ATILF - CNRS & Université de Lorraine.